InstaSłownik – Co oznacza BIO, DM, GRID i wiele innych pojęć na Instagramie?

by Magdalena
0 komentarzy

BIO, DM, GRID i inne słowa to dla Was czarna magia? Uwierzcie mi, nie jesteście sami 😉 Wielu użytkowników Insta wciąż ma problem z rozszyfrowaniem tajemniczych zwrotów i skrótów, które pojawiają się na Instagramie. By zaoszczędzić Wam czasu na poszukiwania poszczególnych znaczeń, stworzyłam InstaSłownik, czyli zbiór najważniejszych słówek i pojęć na Instagramie. Większość z nich jest po angielsku, z racji tego że ich zasięg jest ogólnoświatowy. Enjoy! 🙂

A

AVATAR – avatar to zdjęcie profilowe, które wyświetla się w kółku na każdym profilu. Obok nazwy konta to najważniejszy, najbardziej charakterystyczny element każdego profilu, pełniący rolę znaku rozpoznawczego, z którym każdy z nas jest kojarzony.

B

BEST NINE – to narzędzie online umożliwiające wygenerowanie dziewięciu najpopularniejszych zdjęć opublikowanych przez nas na Instagramie w ciągu minionego roku. Popularne szczególnie w ostatnich dniach grudnia, gdy chcemy sobie podsumować naszą aktywność i powspominać najlepsze momenty. Dostępne na tej stronie: Kliknij TU.

BIO – Skrót od słowa biogram, czyli krótkiego opisu Waszego profilu/konta. Obok zdjęcia profilowego i nazwy użytkownika jest to najważniejszy obszar na profilu, będący swego rodzaju wizytówką. Warto w tym miejscu uwzględnić o czym jest konto, jakie treści można u Was znaleźć, kim jesteście, skąd pochodzicie, co Was wyróżnia, jakie macie cele. Można w tym miejscu także oznaczyć inne profile i zostawić do siebie kontakt. Na koncie twórcy i biznesowym jest możliwość dodania jednego linku.

BOOMERANG – kiedyś zewnętrzna aplikacja, dziś jedna z wbudowanych funkcji Instagramu. Umożliwia nagranie krótkiego filmiku poklatkowego, który tworzy ruchomy gif.

BOT – skrót od słowa robot, oznaczający oprogramowanie symulujące zachowanie żywego użytkownika np. lajkowanie, zostawianie komentarzy, głosowanie w ankietach, oglądanie relacji. Innymi słowy jest to narzędzie zewnętrzne, które w sposób sztuczny i nieuczciwy nabija zaangażowanie i ruch na profilu. Za jego użycie Instagram może zablokować konto.

C

CREATOR STUDIO – darmowe narzędzie do planowania i publikowania postów bezpośrednio z komputera. Umożliwia zarządzanie wszystkimi postami na Instagramie i uzyskiwanie statystyk z poziomu komputera. Aby uzyskać dostęp do Creator Studio musisz mieć powiązaną stronę na Facebooku wraz z kontem na Instagramie.

D

DM – skrót od słów Direct Message – czyli prywatna wiadomość przesłana do kogoś bezpośrednio na Instagramie. Słowo używane wymiennie z priv (private message).

G i F

GRID / FEED – innymi słowy jest to siatka, tudzież układ zdjęć lub grafik widoczny po wejściu na każdy profil. Zazwyczaj to właśnie przez pryzmat jego wyglądu użytkownicy podejmują decyzję o tym, czy zaczną obserwować dany profil, czy też nie. To kolejny element, o który warto dbać.

FILTRY – efekty specjalne upiększające zdjęcia do postów lub relacje na Instagramie. Umożliwiają szybką obróbkę zdjęcia lub wideo przed publikacją, bez konieczności korzystania z aplikacji zewnętrznych.

FLAT LAY  (czyt. flat lej) – zdjęcia stylizowanej kompozycji z perspektywy lotu ptaka, które położone na płasko tworzą swego rodzaju estetyczną dla oka układankę. Bardzo popularny i lubiany na Instagramie rodzaj publikowanych zdjęć.

FOLLOWERS (czyt. folołers) – to po prostu obserwator, odbiorca naszych treści obserwujący nasze konto.

FFF / F4F – skrót od follow for follow (obserwowanie za obserwowanie). Schemat w stylu coś za coś. Powszechne pod kątem pozyskiwania sobie większego, lecz małowartościowego grona obserwatorów na profilu. Nie polecam tej praktyki.

H

HASHTAG (czyt. hasztag) – to nic innego jak znacznik złożony z kratki # oraz jednego słowa lub krótkiego zdania (bez spacji) określający tematykę zdjęcia/postu (przykład: #polskajestpiekna lub #podróże). Jego zastosowanie umożliwia pokazanie naszego zdjęcia całemu światu = zwiększenie jego zasięgu i dotarcie do wielu nowych osób. Oprócz tego, że umożliwiają znalezienie naszych zdjęć innym użytkownikom, hashtagi umożliwiają ich grupowanie tematyczne. Przykład: jeśli nasze zdjęcie dotyczy tematyki ślubnej i użyjemy hashtagu #wesele, po kliknięciu w niego wyświetli się nie tylko nasze zdjęcie, ale również inne zdjęcia o podobnej tematyce. Mogą one nam posłużyć za inspirację i dotarcie do nowych osób z podobnymi zainteresowaniami. Pod jednym postem można użyć maksymalnie 30 hashtagów. Możemy też obserwować na Instagramie dowolne hashtagi, których tematyka nas najbardziej interesuje.

HIGHLIGHTS (czyt. hajlajts) – są to wyróżnione na profilu relacje, które dostępne są na czas nieokreślony (dopóki właściciel danego konta ich nie usunie). Wyświetlają się pod BIO i mają okrągły kształt. Mogą stanowić doskonałe uzupełnienie najważniejszych informacji o koncie. Dzięki możliwości personalizowania okładek wyróżnionych relacji, każdy użytkownik może nadać wyróżnionym relacjom indywidualny charakter.

I

INFLUENCER (czyt. influenser) – osoba wpływowa, o dużych zasięgach w mediach społecznościowych, która swoimi działaniami i publikacjami skutecznie wpływa na opinię, zachowania i życie innych ludzi. Przykładowo influencer może zachęcać do życia eko, rekomendować hotele, promować marki odzieżowe lub zachęcać do zakupienia konkretnego produktu np. kosmetyku. Najczęściej dostając za to wynagrodzenie lub rzeczy materialne. Bowiem współprace z markami i firmami, posty sponsorowane z lokowaniem produktu, to często jedno z głównych źródeł dochodu influencera.

IG / INSTA – skrót od słowa Instagram, czyli nazwy serwisu społecznościowego, bazującego na dzieleniu się swoimi zdjęciami oraz wideo z innymi użytkownikami. Można je dodawać i edytować bezpośrednio w aplikacji lub przeglądać je z poziomu komputera.

IGS – skrót od Insta Stories, czyli relacji na Instagramie.

INSTAFRIENDLY / INSTAGRAM FRIENDLY  – określenie używane w odniesieniu do zdjęć, które wpiszą się w estetykę Insta i mogą zyskać dużą popularność.

IGTV – Instagram TV to dodatkowa aplikacja Instagramu, umożliwiająca publikowanie długich filmów (max. 60 minut). Dostępna na iOS oraz Android.

IGERS / INSTAGRAMERS –  nazwa używana do określenia społeczności pasjonatów Instagrama i fotografii mobilnej. Obecnie na świecie jest już ponad 330 lokalnych grup zrzeszających Instagramersów. Członkowie danej społeczności do oznaczania swoich zdjęć wykorzystują hashtagi #igersnazwamiasta #igersnazwapanstwa (np. #igerspoland #igerswarsaw). Pierwsza grupa Igers w Polsce powstała w Gdańsku. Obecnie jest ich już 20 w naszym kraju. Szczegóły.

INSTAMEET (czyt. instamit) – idea spotkań entuzjastów Instagramu i fotografii. Często połączone ze wspólnym robieniem zdjęć i integracją uczestników. Funkcjonuje na całym świecie.

INSTAPLACE / INSTASPOT – miejsce/lokalizacja popularne na Instagramie, w których często fotografują się influencerki. Niezależnie czy jest to popularna kawiarnia, czy pole rzepaku – wszystkie łączy jedno: fotogeniczność i walory estetyczne.

INSTAPLANSZA – rodzaj angażującej relacji, na której znajduje się graficzna plansza do wypełnienia. Można ją wypełnić robiąc screena czystej planszy, następnie na etapie tworzenia własnej relacji załadować zapisany obrazek i go uzupełnić tekstem lub naklejkami. Gotową planszę można udostępnić znajomym, oznaczając konto twórcy planszy (dobra praktyka).

L

LFL / L4L – skrót od like for like (serduszko za serduszko). Schemat w stylu coś za coś. Powszechne pod kątem pozyskiwania sobie większego, ale za to małowartościowego ruchu na profilu. Nie polecam tej praktyki.

LIVE (czyt. lajw) – transmisja na żywo na Instagramie. Maksymalny czas trwania jednej relacji to 60 minut. Do udziału w relacji na żywo można zaprosić innego użytkownika. Transmisje mogą być zapisywane w zakładce IGTV tuż po zakończeniu.

N

NICK – nazwa naszego profilu, pod którą istniejemy na Instagramie. Dobry nick powinien być możliwie krótki, łatwo zapamiętywalny i prosty w pisowni, taki który szybko nam się nie znudzi. Nie powinniśmy zatem przesadzać z liczbą cyfr, podkreślników itd. Maksymalna liczba znaków jaką może mieć nasza nazwa to 30.

P

PRESETY – to zestawy profesjonalnie dobranych efektów do obróbki zdjęć, działających wyłącznie w aplikacji Lightroom na smartfony i komputery. Dzięki nim w prosty sposób (wystarczy jedno kliknięcie) można wyciągnąć ze zwykłego zdjęcia wszystko co najlepsze – nasycić kolory, rozjaśnić, dodać nieco kontrastu i wiele więcej. Za ich pomocą w mgnieniu oka można odmienić swoje zdjęcia tak, jak to robią profesjonaliści!

R

REELS – innymi słowy rolki, to nowy format postów wideo, w którym duży się dzieje i zarazem oddzielny kanał publikacji, rodem z Tik Toka 😉 Czas trwania jednego filmu musi zmieścić się w przedziale 15-60 sekund. Dla urozmaicenia warto dodać w tle znane i lubiane utwory.

REPOST – to nic innego, jak udostępnienie/podanie dalej czyjegoś postu lub relacji. Posty możemy udostępnić w naszych relacjach z poziomu aplikacji (ikona papierowego samolotu pod zdjęciem/filmem) lub udostępniając zdjęcie/wideo jako swój post. Pomocne mogą się okazać aplikacje zewnętrzne np. REPOST lub REGRAM, w których jest możliwość nałożenia nazwy konta autora zdjęcia. Pamiętajcie jednak, że zanim udostępnimy cudze zdjęcie/film w feedzie na swoim profilu, najpierw musimy uzyskać zgodę innego użytkownika na udostępnienie jego materiałów (tworu). Za każdym razem dobrą praktyką jest podanie autora zdjęcia i oznaczenie profilu, z którego udostępniamy treści.

S

SCREEN / SCREENSHOT (czyt. skrin / skrinszot)- zrzut ekranu na telefonie, zazwyczaj możliwy dzięki wciśnięciu jednocześnie kilku przycisków na telefonie (w zależności od modelu smartfona). Przydatny sposób, by zapisać jakąś ważną informację, do której będziemy chcieli wrócić (np. inspirację, przepis kulinarny, nazwę super knajpy).

SELFIE – lubiany na Instagramie rodzaj fotografii autoportretowej, czyli tzw. zdjęcia “z ręki”.

SHADOWBAN – jest to niewidzialna blokada nałożona na użytkownika za nieprzestrzeganie regulaminu aplikacji Instagram. Objawia się obcinanym zasięgiem postów, niewyświetlaniem ich pod konkretnym hashtagiem lub na tablicach znajomych. Widoczność profilu jest bardzo ograniczona przez okres ok. 3-5 miesięcy. Powodem nałożenia przez Instagram blokady może być np. używanie zakazanych hashtagów (np. #valentinesday, #boho, #followforfollow), kupowanie followersów, korzystanie z botów i aplikacji do nabijania sztucznego ruchu, czy nawet używanie zbyt popularnych, olbrzymich hashtagów.

S4S / SFS skrót od share for share (udostępnienie za udostępnienie). Kolejny schemat w stylu coś za coś. Pozytywna metoda na pozyskiwanie nowych obserwatorów zainteresowanych naszym profilem. My udostępniamy czyjeś treści (post/relację/kolaż zdjęć widocznych na profilu) wraz z oznaczeniem konta i poleceniem w zamian za to, że ktoś udostępni nasze. Dzięki temu zyskamy darmową promocję profilu.

STORIES / INSTA STORY (czyt. storis / insta stori) – funkcja na Instagramie, pozwalająca dodawać urywki z naszego życia w postaci krótkich, 15-sekundowych filmików, grafik lub zdjęć. Relacje widoczne są dla użytkowników tylko przez 24 godziny, chyba że dodamy je do wyróżnionych stories 🙂 Tworząc relację możemy użyć gotowego zdjęcia/wideo z albumu lub możemy stworzyć stories bezpośrednio w tej funkcjonalności np. z użyciem  wcześniej wspomnianych filtrów. Urozmaiceniem dla relacji mogą być dodana lokalizacja, hashtagi, wzmianka innego konta, gif, naklejka, aktualna godzina. To także świetne narzędzie by nawiązać i zacieśniać interakcję z obserwatorami (quiz, ankieta, q&a, live).

SWIPE UP (czyt. słajp ap) – to aktywny link podpięty do Insta Stories. Zlokalizowany jest on na dole relacji i aby do niego przejść wystarczy przejechać po ekranie palcem w górę. By mieć możliwość dodania linku do swojej relacji trzeba mieć 10 tysięcy obserwujących.

T

TAG / TAGOWANIE/ WZMIANKA – jest to oznaczenie innego profilu lub konta na Instagramie, poprzedzone każdorazowo “małpą” = @. Np. @warsawwanderer. Możemy otagować czyjś profil zarówno w treści postów, na zdjęciach, w komentarzu, jak również na Stories.

Q

Q&A (czyt. kju end ej)- pełna nazwa to questions and answers, czyli pytania i odpowiedzi. Angażujący blok postów lub cykl stories, w których obserwatorzy mogą zadawać pytania i wejść w interakcję z właścicielem danego konta.


I to by było na tyle 🙂 Jeśli dodalibyście jeszcze jakieś pojęcia/skróty do powyższej listy – dajcie znać 🙂 Bóg zapłać za polecenia, bo wiecie – dobrem trzeba się dzielić 😉

Sprawdźcie także inne moje wpisy o Insta ⬇⬇⬇

0 komentarzy

Zobacz także

Zostaw komentarz