fbpx

Jak zabezpieczyć konto na Instagramie i uchronić je przed kradzieżą?

by Magdalena
1 komentarzy

Podstawą formą minimalizowania ryzyka związanego z kradzieżą profilu na Instagramie lub wycieku Waszych prywatnych danych jest odpowiednie zabezpieczenie konta. Nie ważne czy mamy 300 obserwatorów czy 300 tysięcy, zawsze trzeba dmuchać na zimne! W dzisiejszym wpisie podpowiem Wam, co robić by uchronić się przed najgorszym – całkowitą utratą konta na Instagramie oraz co robić, by odzyskać pełną kontrolę nad Waszym profilem.

1. Hasło

Hasło to najważniejsze zabezpieczenie Waszego konta (każdego). Dlatego warto je regularnie zmieniać i pilnować, by różniło się haseł ustawionych w innych miejscach. Mocne hasło powinno zawierać kombinację złożoną z przynajmniej:

  • jednej dużej litery,
  • cyfry,
  • znaku specjalnego (np. myślnika, kropki, @ itd.).

Instagram zaleca, by hasło do aplikacji składało się z minimum co najmniej 6 symboli. Jeśli do tej pory myśleliście, że jednakowe hasło do maila, Facebooka, Instagramu a nawet do konta w banku będzie dobrym pomysłem – wiedzcie, że jest to ryzykowne i niebezpieczne. Jeśli haker złamie jedno Wasze hasło – dostęp do reszty miejsc będzie dla niego bułką z masłem. 

Instrukcję, jak zmienić hasło znajdziecie o tu: https://www.facebook.com/help/instagram/129844100551729?helpref=related

Jeśli nie pamiętacie hasła – możecie je zresetować: https://www.facebook.com/help/instagram/409847499070242?helpref=related

Jeśli macie problem z logowaniem, sprawdźcie: Instagramowe Centrum Pomocy w przypadku problemów z logowaniem. Kliknij TU.

2. Uwierzytelnianie dwuskładnikowe na Instagramie:

Instagram daje możliwość włączenia dodatkowego zabezpieczenia konta za pomocą dwuskładnikowej autoryzacji. Uruchomienie tej opcji gwarantuje, że żaden haker nie włamie się na Wasze konto (no chyba, że jakimś cudem przejmie Wasz telefon). Uwierzytelnianie dwuskładnikowe polega na tym, że w przypadku zalogowania się na konto z innego, nieznanego urządzenia (telefon, komputer, tablet), w celu potwierdzenia naszej tożsamości Instagram przesyła nam SMS z kodem weryfikacyjnym (6 cyfr). Kod ten jest niezbędny do zalogowania się na nowym urządzeniu.

Sprawdźcie, gdzie włączyć uwierzytelnianie dwuskładnikowe: https://www.instagram.com/accounts/two_factor_authentication/

3. Aktualizacja numeru telefonu i maila

W przypadku zmiany numeru telefonu lub e-maila  – koniecznie na bieżąco uaktualniajcie numer komórkowy/e-mail w ustawieniach konta. W przypadku utraty dostępu do konta są to jedyne formy weryfikacji Twojej tożsamości. Jest to niezwykle ważne!

Co robić, gdy nie masz dostępu do poczty elektronicznej lub numeru telefonu podanego podczas rejestracji? Sprawdź: https://www.facebook.com/help/instagram/358911864194456?helpref=related

4. Wyloguj się

Pamiętajcie, by nie zapisywać danych do logowania na obcych komputerach i za każdym razem się wylogowujcie. Może się zdarzyć taka sytuacja, że osoba która będzie miała dostęp do urządzenia po Was, niechcący/celowo namiesza na Waszym profilu i zyska dostęp do Waszych prywatnych danych (co swoją drogą jest przestępstwem zgodnie z art. 268a Kodeksu karnego). Tego nie chciałby nikt z nas, dlatego warto za każdym razem się wylogowywać.

5. Zaufane aplikacje

Sprawdźcie, którym aplikacjom udzieliliście dostępu do swojego profilu (hasło, login): https://www.instagram.com/accounts/manage_access/

Bezpieczne aplikacje, którym możecie udzielić dostępu bez żadnych obaw to m.in. Later, Planoly, Hootsuite, Iconosquare, Plotaverse, Ripl – oficjalni partnerzy Facebooka (właściciela Instagramu). Pełną listę, aktualizowaną na bieżąco i podzieloną na kategorię znajdziecie tu: https://www.facebook.com/business/partner-directory/search

Polecam skorzystać z pola wyszukiwania w lewym górnym rogu (obok lupki). Warto sprawdzać, czy aplikacja jest godna zaufania zanim zezwolimy jej na dostęp do naszego konta na Insta. Bezpieczeństwo danych jest niezwykle ważne, dlatego też decyzję o integracji konta na Instagramie z aplikacjami zewnętrznymi powinniśmy podejmować z rozwagą.

__________________________________________________________________________________________________________________________________

Kontakt z Instagramem

Gdy macie jakikolwiek problem techniczny z Waszym kontem, poniżej znajdziecie drogi kontaktu z Instagramem.

  1. E-mail do Centrum Pomocy: support@instagram.com.
  2. Przesłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza na Instagramie:

INSTAGRAM – wersja na komputer:

  • Przejdź do help.instagram.com.
  • Po lewej stronie kliknij Centrum prywatności i bezpieczeństwa.
  • Kliknij opcję Zgłoszenie naruszeń.
  • Wybierz typ problemu, którego doświadczasz.
  • Poszukaj linku, który mówi o tym problemie.
  • Wypełnij formularz i naciśnij Wyślij.

Możecie także spróbować skontaktować się z Instagramem (choć z mniejszą liczbą opcji) bezpośrednio z poziomu aplikacji mobilnej. Kroki są następujące:

INSTAGRAM – aplikacja:

  • Przejdź do swojego profilu.
  • Kliknij Ustawienia w prawym górnym rogu (trzy poziome linie).
  • Przewiń w dół do opcji Pomoc > Zgłoś problem.
  • Postępuj zgodnie z instrukcjami.
  1. Ostatnią deską ratunku może być wysłanie wiadomości prywatnej do Instagramu na ich oficjalnym profilu na Facebooku (jak wspomniałam wyżej, obie aplikacje są ze sobą powiązane = ten sam właściciel): https://www.facebook.com/instagram

Pamiętajcie, że liczba aktywnych użytkowników tego medium społecznościowego jest olbrzymia (ponad miliard osób!). Co za tym idzie – odpowiedź na zgłoszenie możecie otrzymać w odległej przyszłości, lub nie otrzymać jej wcale. W każdym razie warto uzbroić się w cierpliwość.

Co robić, gdy ktoś przejmie nasze konto na Instagramie?

Mam nadzieję, że z tej sekcji nigdy nie będziecie musieli skorzystać. Pamiętajcie, w przypadku przejęcia konta liczy się Wasz czas reakcji – im szybciej zaczniecie działać, tym lepiej! Jeśli Wam się uda – super, jeśli nie, pozostaje Wam założenie nowego konta, wdrożenie punktów od 1 do 5 i poinformowanie znajomych o skradzionym koncie, by nie dali się np. oszukać. Poniżej kroki, które mogą Wam pomóc odzyskać władzę nad kontem:

  • Jeśli ktoś zmieni Wasz adres e-mail na Instagramie, macie jeszcze szansę na odzyskanie konta. Instagram zawsze wysyła wiadomość na pierwotny adres e-mail, z możliwością cofnięcia tej zmiany. Sprawdźcie koniecznie swoją skrzynkę pocztową. Dzięki temu uniemożliwicie zmianę maila osobie trzeciej i będziecie mogli próbować odzyskać konto. Wiadomość o próbie zmiany maila przychodzi z maila instagram.comwraz ze specjalnym linkiem, w który trzeba kliknąć, by zapobiec przejęciu konta.
  • Możecie zresetować hasło, wysyłając sobie na skrzynkę e-mail lub telefon link do logowania: https://www.instagram.com/accounts/password/reset/
  • Możecie także zgłosić przejęcie swojego konta przez hakera: https://help.instagram.com/149494825257596?helpref=faq_content W odpowiedzi otrzymacie e-mail z prośbą o weryfikację Waszej tożsamości. Instagram pokieruje Was dalej, co robić by odzyskać Wasze konto.
  • Gdy wiecie, kto włamał się na Wasze konto i działa na Waszą szkodę, poinformujcie go że popełnia w tym momencie przestępstwo i jeśli nie odda Wam dostępu to sprawa trafi na policję (grozi za to nawet 5 lat więzienia, szczegóły w artykule: Za włamanie do kont internetowych grozi więzienie).

To już wszystko jeśli chodzi o bezpieczeństwo Waszego konta na Instagramie. Mam nadzieję, że będziecie pamiętać o zachowaniu środków ostrożności i w przypadku problemów z dostępem do konta będziecie wiedzieli, co robić.

Sprawdźcie też inne moje wpisy o Instagramie: Instagram – liczby i limity, które musisz znać oraz 8 aplikacji z którymi dodasz napisy do Instastories.

1 komentarzy

Zobacz także

1 komentarzy

Mateusz 18 maja 2020 - 09:14

Od jakiegoś czasu sporo czytam o włamaniach na konta i zastanawiałem się w jaki sposób poprawić bezpieczeństwo swojego profilu na Insta. Spadłaś mi z nieba z tym wpisem 🙂 Czas wdrożyć zmiany! Dzięki.

Odpowiedz

Zostaw komentarz